The Imprint
Seoul heeft er een baken bij: The Imprint, een uitbreiding van entertainmentcomplex Paradise City. Dit nieuwe ontwerp van MVRDV is deze week feestelijk geopend. The Imprint, waarin naast een nachtclub ook een overdekt themapark is gevestigd, vormt het middelpunt van Paradise City.
The Imprint bestaat uit twee gebouwen en maakt deel uit van Paradise City, een enorm entertainmentcomplex dat entertainment met kunst verbindt en zich op minder dan een kilometer afstand bevindt van Incheon Airport, de grootste vluchthaven van Zuid-Korea. De gebouwen zijn spectaculair zoals je van entertainment-architectuur verwacht en tegelijk uniek in hun eenvoud. MVRDV ontwierp The Imprint met de volgende vraag als uitgangspunt: hoe kunnen we expressieve gebouwen ontwerpen die maximaal zijn opgenomen in hun omgeving, ondanks het feit dat ze – op verzoek van de opdrachtgever – gesloten betonnen gevels hebben zonder ramen?
Het ontwerp van MVRDV is onderscheidend op drie punten: het weerspiegelt de omringende gebouwen door de vorm ervan in de gevels te laten terugkeren als reliëf. Daarnaast heeft het een opvallende gouden entree die zichtbaar is voor iedereen die Incheon Airport per vliegtuig nadert. De gevels van de nachtclub en het themapark lijken gevouwen, het is alsof het theatergordijnen zijn die worden opgetild.
‘Door de gebouwen eromheen als het ware in de gevels van onze gebouwen en in de tussenliggende bestrating te drukken, verbinden we The Imprint met de buren,’ zegt Winy Maas, mede-oprichter en architect van MVRDV. ‘Dit zorgt voor samenhang. Paradise City is geen verzameling individuele objecten zoals bijvoorbeeld Las Vegas, maar een echte stad.’
De opgetilde gevels geven bezoekers extra het gevoel alsof er binnen iets mysterieus gebeurt. ‘Bespiegeling en theatraliteit worden zo gecombineerd. Dankzij dit ontwerp volgt in Paradise City na de nachtelijke escapades een zenachtige verstilling overdag. Een welhaast letterlijk bespiegelende situatie voor de afterparties. Giorgio de Chirico had het wel willen schilderen denk ik.’
De entree van de nachtclub en het verhoogde platform ervoor – waaronder zich technische ruimte en een parkeergelegenheid bevinden – zijn bedekt met goud. ‘Het maagdelijke gebouw heeft een splash van goud gekregen. Hierdoor is alsof de entree ook ‘s nachts wordt verlicht door een straal zonlicht,’ zegt Winy Maas, ‘Passagiers in de aankomende vliegtuigen kunnen boven de oceaan deze “zon” al zien, als een soort welkom in Zuid-Korea.’
De gevels van The Imprint zijn opgebouwd uit 3.869 onderling verschillende panelen van wit lichtgewicht beton. De opdrachtgever heeft The Imprint al een kunstwerk genoemd, passend in zijn collectie. Het masterplan voor Paradise City werd ontworpen door GANSAM Architects & Partners, tevens co-architect van MVRDV. Voor de gevels is advies ingewonnen van VS-A Group Ltd. Overige partners: Techwall, L’Observatoire International (belichting). De bouwer van de panelen is Withworks.
Oplevering | 2018 |
Projectteam | GANSAM Architects & Partners, MVRDV, VS-A Group Ltd., Techwall, L’Observatoire International (belichting), Withworks (bouwer panelen) |
Fotograaf | Ossip van Duivenbode |